'

Jenson Button

 

Jenson Button Jenson Button in 2012 Algemene informatie Nationaliteit  Verenigd Koninkrijk Geboorteplaats Frome Geboortedatum 19 januari 1980 Formule 1-carrière Actieve jaren 2000-heden Teams Williams
Benetton
Renault
BAR
Honda
Brawn GP
McLaren Aantal races 305 (302 starts) Kampioenschappen 1 (2009) Overwinningen 15 Aantal podia 50 Totaal punten 1235 Aantal polepositions 8 Aantal snelste rondes 8 Eerste grand prix Australië 2000 Eerste overwinning Hongarije 2006 Laatste overwinning Brazilië 2012 Laatste grand prix Verenigde Staten 2016 Portaal    Sport
Autosport

Jenson Alexander Lyons Button, (Frome, 19 januari 1980) is een Brits Formule 1-coureur en de wereldkampioen van 2009. Hij verruilde in 2010 team Brawn GP voor dat van McLaren. Op 6 augustus 2006 behaalde hij zijn eerste Formule 1-overwinning op de Hungaroring in Hongarije tijdens zijn 113e race. Hij won zijn volgende race in 2009, toen hij zes van de eerste zeven races van het seizoen won en daarmee de basis legde voor het latere kampioenschap.

 

Inhoud

 

Persoonlijk

Jenson Button is geboren in Frome, Somerset en behaalde zijn diploma aan het Frome community college. Hij is de zoon van Simone Lyons en voormalig rallycross coureur John Button.

Carrière

Karten

Button begon op zevenjarige leeftijd met karten nadat zijn vader zijn eerste kart voor hem had gekocht. Hij maakte een zeer succesvolle start door alle 34 van de races van het British Cadet Kart Championship en het kampioenschap te winnen.

Verder succes volgde waaronder drie overwinningen in het British Open Kart Championship. In 1997 werd hij de jongste winnaar ooit van het European Super A Championship en won hij eveneens de Ayrton Senna Memorial Cup.

Formule Ford

Op 18-jarige leeftijd deed hij mee aan het Britse Formule Ford kampioenschap met Haywood Racing en won de titel met negen overwinningen.

Aan het einde van 1998 won hij de jaarlijkse McLaren Autosport BRDC Young Driver Award. Zijn prijs bestond onder andere uit een test in een Formule 1 auto van McLaren welke hij aan het eind van het daaropvolgende seizoen uitvoerde.

Formule 3

Button maakte in 1999 zijn debuut in de Formule 3 met het Promatecme team. Hij won drie races; Thruxton, Pembrey en Silverstone en eindigde het seizoen als beste rookie.

Hij werd derde in het kampioenschap, achter Marc Hynes en Luciano Burti en finishte vijfde in de Marlboro Masters.

Formule 1

2000: Williams

Aan het einde van 1999 reed Button zijn test voor McLaren op Silverstone en testte hij eveneens voor het Prost. Er kwam een plek beschikbaar bij Williams F1 nadat Alessandro Zanardi was vertrokken. Teambaas Frank Williams zorgde voor een shoot-out tussen Button en Formule 3000 coureur Bruno Junqueira, Button won.

Hij finishte achtste in het coureurs-kampioenschap van 2000. Tijdens de Grand Prix op Spa-Francorchamps kwalificeerde hij als derde en finishte als 4e. Hij maakte echter een aantal beginnersfouten tijdens het seizoen, waaronder crashen tijdens een safetycar-periode op Monza. Hij werd in de eindstand verslagen door zijn meer ervaren teamgenoot Ralf Schumacher.

2001: Benetton

 
Button in de Benetton van 2001

In 2001 reed Button voor Benetton, dat net was gekocht door Renault, terwijl hij nog onder contract stond bij Williams. Hij beleefde een zeer slecht seizoen, enerzijds dankzij zijn slechte prestaties, anderzijds dankzij de onontwikkelde auto. Het hoogtepunt van het seizoen was een vijfde plaats tijdens de Grand Prix van Duitsland. Hij eindigde het seizoen op een teleurstellende zeventiende plaats in het kampioenschap.

2002: Renault

In 2002 werd Benetton hernoemd tot Renault F1. Hoewel de ervaren Jarno Trulli hem in de kwalificatie regelmatig de baas was slaagde hij er soms in hem in de race te verslaan. Hij miste met klein verschil de derde plaats tijdens de Grand Prix van Maleisië omdat hij in de laatste ronde werd ingehaald door Michael Schumacher. In Brazilië werd hij eveneens vierde en hij eindigde zevende in het kampioenschap.

2003-2005: BAR2003

Nadat hij was vervangen bij Renault sloot hij een contract bij BAR-Honda als teamgenoot van voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve. Terwijl het seizoen vorderde streefde hij de Canadees voorbij in de kwalificatie en had hij meer geluk tijdens de races. Zijn beste resultaat was de vierde plek tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Hij crashte echter zwaar tijdens de zaterdag van de Grand Prix van Monaco waardoor hij de race en de daaropvolgende testsessie moest missen. Aan het einde van het seizoen ging het weer beter en leidde hij voor het eerst een race tijdens de Grand Prix van Indianapolis totdat hij door Michael Schumacher werd gepasseerd in bocht 1 en daarna zijn Honda-motor opblies. Hij finishte negende in het kampioenschap met zeventien punten.

2004

 
Button in de BAR van 2004

In 2004 maakten Button en BAR-Honda grote sprongen vooruit en werd het team tweede in het constructeurs kampioenschap. Button stond voor het eerst op het podium met een derde plek tijdens de Grand Prix van Maleisië. Hij mocht dat seizoen nog negenmaal de gang naar het podium maken.

Buttons eerste poleposition werd tijdens de Grand Prix van San Marino behaald waarin hij uiteindelijk tweede werd. Hij eindige het seizoen als derde, achter de twee dominante Ferrari's. Hij haalde een totaal van 85 punten.

2005

Ondanks zijn succes met BAR onthulde Button op 5 augustus 2004 dat hij voor twee jaar had getekend bij het team van Frank Williams. Dit zorgde voor een controversieel dispuut tussen de twee teams. De baas van BAR, David Richards, vocht het vertrek van zijn coureur met succes aan bij de FIA en Button reed 2005 voor BAR.

Hij kende een slechte start van het seizoen en werd gediskwalificeerd tijdens de Grand Prix van San Marino. In Montreal behaalde hij zijn tweede poleposition van zijn carrière. Hij crashte echter tijdens de race terwijl hij op de derde positie lag. Hoewel het naar het einde van het seizoen iets beter ging behaalde hij niet de successen die hij in 2004 had gekend.

Aan het einde van 2005 kwamen er opnieuw contractuele problemen toen Button niet meer naar Williams wilde overstappen ondanks het feit dat hij voor 2006 voor hen had getekend. Nadat BMW zicht had teruggetrokken als motorleverancier voor Williams was hij van mening dat hun kansen waren afgenomen. Op 21 september 2005 bevestigde BAR dat Button in 2006 voor hen zou rijden. Williams was uitgekocht voor een bedrag van 30 miljoen dollar. Hij zou in 2006 gezelschap krijgen van ex-Ferrari coureur Rubens Barrichello.

2006-2008: Honda2006

Aan het begin van het seizoen van 2006 nam Honda het team volledig over en ging verder onder de naam Honda F1.

Het seizoen van 2006 kende hoogte- en dieptepunten. Hij reed een zeer slechte race in Engeland maar won zijn eerste Grand Prix in Hongarije.

Tijdens de 113e Grand Prix van zijn carrière slaagde hij erin om zijn eerste overwinning binnen te slepen. Hij startte vanaf de veertiende positie vanwege het wisselen van een motor. Er viel veel regen tijdens de race en in de chaos wist hij zich in de tiende ronde naar de vierde positie te knokken. Toen Kimi Räikkönen, Fernando Alonso uitvielen reed hij door en won hij met veertig seconden voorsprong op Pedro de la Rosa.

2007

De team samenstelling bleef ongewijzigd in 2007. Button miste de winter tests vanwege twee haarscheurtjes in zijn ribben opgelopen tijdens een kart-incident. Het seizoen verliep desastreus en de auto was niet in staat om bij de top in de buurt te komen. Tegen het einde van het seizoen waren er enkele oplevingen, vooral tijdens regensituaties.

2008

In 2008 bleef Button bij Honda en was zijn teamgenoot nog altijd Rubens Barrichello. Hij slaagde er alleen tijdens de Grand Prix van Spanje in om punten te scoren (6e plaats).

Op 5 december 2008 maakte Honda bekend uit de Formule 1 te stappen vanwege de wereldwijde kredietcrisis. Button was voor een stoeltje in 2009 afhankelijk van het feit of het team een koper kon vinden.

2009: Brawn GP

 
Button in de auto van Brawn GP

Op 5 maart 2009 werd bekendgemaakt dat het voormalige Honda team zou worden omgedoopt tot Brawn GP nadat Ross Brawn, de teamchef van Honda Racing, Honda had overgekocht. Brawn GP ging rijden met motoren van Mercedes. Button en Barrichello werden bevestigd als coureurs voor 2009. Button veroverde de poleposition tijdens de Grand Prix van Australië met teamgenoot Barrichello op de tweede plaats. Hij heeft de leiding tijdens de race niet meer afgestaan en scoorde samen met Barrichello een 1-2 voor het team. Dit gebeurde voor het eerst sinds 1954 tijdens de debuutrace van een team. Een week later in Maleisië won hij opnieuw nadat de race was stilgelegd vanwege zware regen. In deze race scoorde Button zijn eerste hattrick (poleposition, snelste ronde en winst). Hij werd derde tijdens de derde race in China en won de vierde in Bahrein. Op 18 oktober 2009 werd Jenson Button wereldkampioen met een vijfde plaats tijdens de Grand Prix van Brazilië.

2010-heden: McLaren

 
Button in actie in de McLaren, Bahrein 2016

Sinds 2010 rijdt Button voor McLaren. Hij was hier van 2010 tot 2012 teamgenoot van Lewis Hamilton. Vanwege zijn kampioenschapswinst in 2009 komt Button uit met startnummer 1. Aan het begin van het seizoen waren de verwachtingen over Button niet al te hoog, men dacht dat Hamilton de betere van de McLaren-coureurs zou zijn. Tijdens de eerste race in Bahrein bleek dat ook, Hamilton werd derde en Button finishte als zevende. Maar Button zorgde voor een enorme verrassing door de deels verregende race in Australië sensationeel te winnen, en zo op te klimmen naar de derde positie in het kampioenschap, nog voor teamgenoot Hamilton. Hij wist de rest van het seizoen nog 6 keer op het podium te eindigen, mede dankzij een overwinning tijdens de Grand Prix van China en werd uiteindelijk vijfde in het kampioenschap.

Tijdens het raceweekend in Italië in 2016 maakte Button bekend dat hij aan het eind van dat seizoen een stap terug doet bij McLaren, en in 2017 en 2018 de rol van ambassadeur op zich zal nemen. Hij wordt vervangen door Stoffel Vandoorne, maar blijft nog wel beschikbaar als reservecoureur.[1]

Formule 1 statistieken

Overzicht Formule 1 carrière

Jaar/jaren Team 2000 Williams 2001 Benetton 2002 Renault F1 2003 t/m 2005 BAR 2006 t/m 2008 Honda F1 2009 Brawn GP 2010 t/m heden McLaren 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016* Totaal Aantal races 17 17 17 15 18 16 18 17 18 17 19 19 20 19 19 19 18 302 Aantal zeges 0 0 0 0 0 0 1 0 0 6 2 3 3 0 0 0 0 15 Aantal polepositions 0 0 0 0 1 1 1 0 0 4 0 0 1 0 0 0 0 8 Aantal snelste ronden 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 1 3 2 0 0 0 0 8 Aantal podiumplaatsen 0 0 0 0 10 2 3 0 0 9 7 12 5 0 1 0 0 50 Aantal WK-punten 12 2 14 17 85 37 56 6 3 95 214 270 188 73 126 16 21 1235 Positie WK 8 17 7 9 3 9 6 15 18 1 5 2 5 9 8 16 15

Totale Formule 1 resultaten

  • Races vetgedrukt betekent poleposition, Races cursief betekent snelste ronde

Seizoen Inschrijving Chassis Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Pos Punten 2000 BMW WilliamsF1 Team Williams FW22 BMW E41 3.0 V10 AUS
DNF BRA
6 SMR
DNF GBR
5 SPA
17 EUR
10 MON
DNF CAN
11 FRA
8 OOS
5 DUI
4 HON
9 BEL
5 ITA
DNF VST
DNF JPN
5 MAL
DNF 8 12 2001 Mild Seven Benetton Renault Benetton B201 Renault RS21 3.0 V10 AUS
DNF MAL
11 BRA
10 SMR
12 SPA
15 OOS
DNF MON
7 CAN
DNF EUR
13 FRA
16 GBR
15 DUI
5 HON
DNF BEL
DNF ITA
DNF VST
9 JPN
7 17 2 2002 Mild Seven Renault F1 Team Renault R202 Renault RS22 3.0 V10 AUS
DNF MAL
4 BRA
4 SMR
5 SPA
12 OOS
7 MON
DNF CAN
15 EUR
5 GBR
12 FRA
6 DUI
DNF HON
DNF BEL
DNF ITA
5 VST
8 JPN
6 7 14 2003 Lucky Strike BAR Honda BAR 005 Honda RA003E 3.0 V10 AUS
10 MAL
7 BRA
DNF SMR
8 SPA
9 OOS
4 MON
DNS CAN
DNF EUR
7 FRA
DNF GBR
8 DUI
8 HON
10 ITA
DNF VST
DNF JPN
4 9 17 2004 Lucky Strike BAR Honda BAR 006 Honda RA004E 3.0 V10 AUS
6 MAL
3 BHR
3 SMR
2 SPA
8 MON
2 EUR
3 CAN
3 VST
DNF FRA
5 GBR
4 DUI
2 HON
5 BEL
DNF ITA
3 CHN
2 JPN
3 BRA
DNF 3 85 2005 Lucky Strike BAR Honda BAR 007 Honda RA005E 3.0 V10 AUS
11 MAL
DNF BHR
DNF SMR
DSQ SPA
EX MON
EX EUR
10 CAN
DNF VST
DNS FRA
4 GBR
5 DUI
3 HON
5 TUR
5 ITA
8 BEL
3 BRA
7 JPN
5 CHN
8 9 37 2006 Lucky Strike Honda Racing F1 Team Honda RA106 Honda RA806E 2.4 V8 BHR
4 MAL
3 AUS
10 SMR
7 EUR
DNF SPA
6 MON
11 GBR
DNF CAN
9 VST
DNF FRA
DNF DUI
4 HON
1 TUR
4 ITA
5 CHN
4 JPN
4 BRA
3 6 56 2007 Honda Racing F1 Team Honda RA107 Honda RA807E 2.4 V8 AUS
15 MAL
12 BHR
DNF SPA
12 MON
11 CAN
DNF VST
12 FRA
8 GBR
10 EUR
DNF HON
DNF TUR
13 ITA
8 BEL
DNF JPN
11 CHN
5 BRA
DNF 15 6 2008 Honda Racing F1 Team Honda RA108 Honda RA808E 2.4 V8 AUS
DNF MAL
10 BHR
DNF SPA
6 TUR
11 MON
11 CAN
11 FRA
DNF GBR
DNF DUI
17 HON
12 EUR
13 BEL
15 ITA
15 SIN
9 JPN
14 CHN
16 BRA
13 18 3 2009 Brawn GP F1 Team Brawn BGP 001 Mercedes FO108W 2.4 V8 AUS
1 MAL
1‡ CHN
3 BHR
1 SPA
1 MON
1 TUR
1 GBR
6 DUI
5 HON
7 EUR
7 BEL
DNF ITA
2 SIN
5 JPN
8 BRA
5 ABU
3 1 95 2010 Vodafone McLaren Mercedes McLaren MP4-25 Mercedes FO 108X 2.4 V8 BHR
7 AUS
1 MAL
8 CHN
1 SPA
5 MON
DNF TUR
2 CAN
2 EUR
3 GBR
4 DUI
5 HON
8 BEL
DNF ITA
2 SIN
4 JPN
4 KOR
12 BRA
5 ABU
3 5 214 2011 Vodafone McLaren Mercedes McLaren MP4-26 Mercedes FO 108Y 2.4 V8 AUS
6 MAL
2 CHN
4 TUR
6 SPA
3 MON
3 CAN
1 EUR
6 GBR
DNF DUI
DNF HON
1 BEL
3 ITA
2 SIN
2 JPN
1 KOR
4 IND
2 ABU
3 BRA
3 2 270 2012 Vodafone McLaren Mercedes McLaren MP4-27 Mercedes FO 108Z 2.4 V8 AUS
1 MAL
14 CHN
2 BHR
18 SPA
9 MON
16 CAN
16 EUR
8 GBR
10 DUI
2 HON
6 BEL
1 ITA
DNF SIN
2 JPN
4 KOR
DNF IND
5 ABU
4 VST
5 BRA
1 5 188 2013 Vodafone McLaren Mercedes McLaren MP4-28 Mercedes FO 108Z 2.4 V8 AUS
9 MAL
17 CHN
5 BHR
10 SPA
8 MON
6 CAN
12 GBR
13 DUI
6 HON
7 BEL
6 ITA
10 SIN
7 KOR
8 JPN
9 IND
14 ABU
12 VST
10 BRA
4 9 73 2014 McLaren Mercedes McLaren MP4-29 Mercedes PU106A Hybrid 1.6 V6 AUS
3 MAL
6 BHR
17 CHN
11 SPA
11 MON
6 CAN
4 OOS
11 GBR
4 DUI
8 HON
10 BEL
6 ITA
8 SIN
DNF JPN
5 RUS
4 VST
12 BRA
4 ABU
5 8 126 2015 McLaren Honda McLaren MP4-30 Honda RA615H Hybrid V6 AUS
11 MAL
DNF CHN
14 BHR
DNS SPA
16 MON
8 CAN
DNF OOS
DNF GBR
DNF HON
9 BEL
14 ITA
14 SIN
DNF JPN
16 RUS
9 VST
6 MEX
14 BRA
14 ABU
12 16 16 2016 McLaren Honda F1 Team McLaren MP4-31 Honda RA616H V6 AUS
14 BHR
DNF CHN
13 RUS
10 SPA
9 MON
9 CAN
DNF EUR
11 OOS
6 GBR
12 HON
DNF DUI
8 BEL
DNF ITA
12 SIN
DNF MAL
9 JPN
18 VST
9 MEX BRA ABU 15* 21*

* Seizoen nog bezig.

‡ Halve punten zijn toegekend omdat minder dan 75% van de raceafstand was gereden.

Externe link

Bronnen, noten en/of referenties

 
Voorganger:
Jacky van der Ende Formule Ford Festival winnaar
1998
Opvolger:
Ricardo van der Ende
Voorganger:
Jacky van der Ende Britse Formule Ford kampioen
1998
Opvolger:
Nicolas Kiesa
Voorganger:
2008:
Lewis Hamilton Formule 1 Wereldkampioen
2009
Opvolger:
2010:
Sebastian Vettel
Formule 1-wereldkampioenen

1950: Giuseppe Farina · 1951: Juan Manuel Fangio · 1952: Alberto Ascari · 1953: Alberto Ascari · 1954: Juan Manuel Fangio · 1955: Juan Manuel Fangio · 1956: Juan Manuel Fangio · 1957: Juan Manuel Fangio · 1958: Mike Hawthorn · 1959: Jack Brabham · 1960: Jack Brabham · 1961: Phil Hill · 1962: Graham Hill · 1963: Jim Clark · 1964: John Surtees · 1965: Jim Clark · 1966: Jack Brabham · 1967: Denny Hulme · 1968: Graham Hill · 1969: Jackie Stewart · 1970: Jochen Rindt · 1971: Jackie Stewart · 1972: Emerson Fittipaldi · 1973: Jackie Stewart · 1974: Emerson Fittipaldi · 1975: Niki Lauda · 1976: James Hunt · 1977: Niki Lauda · 1978: Mario Andretti · 1979: Jody Scheckter · 1980: Alan Jones · 1981: Nelson Piquet · 1982: Keke Rosberg · 1983: Nelson Piquet · 1984: Niki Lauda · 1985: Alain Prost · 1986: Alain Prost · 1987: Nelson Piquet · 1988: Ayrton Senna · 1989: Alain Prost · 1990: Ayrton Senna · 1991: Ayrton Senna · 1992: Nigel Mansell · 1993: Alain Prost · 1994: Michael Schumacher · 1995: Michael Schumacher · 1996: Damon Hill · 1997: Jacques Villeneuve · 1998: Mika Häkkinen · 1999: Mika Häkkinen · 2000: Michael Schumacher · 2001: Michael Schumacher · 2002: Michael Schumacher · 2003: Michael Schumacher · 2004: Michael Schumacher · 2005: Fernando Alonso · 2006: Fernando Alonso · 2007: Kimi Räikkönen · 2008: Lewis Hamilton · 2009: Jenson Button · 2010: Sebastian Vettel · 2011: Sebastian Vettel · 2012: Sebastian Vettel · 2013: Sebastian Vettel · 2014: Lewis Hamilton · 2015: Lewis Hamilton

'